Buikwandcorrectie

Een ideale buik is een buik dat esthetisch mooi is, ttz een fijne taille, lichte welvingen, een middellijn welke lichtjes is ingetrokken, een verticale navel, zonder overtollige vetophopingen. Het doel van de esthetische chirurgie is het herstellen van de ideale vormen van een onesthetische buik.

Voor wie ?:
Alle patiënten, bij wie de esthetische vormen van de buik veranderd zijn door gewichtsveranderingen, zwangerschappen, hormonale stoornissen, ouderdom en gebrek aan beweging, komen in aanmerking voor een abdominoplastie.
In de meerderheid van de gevallen, gaat het enkel over een esthetisch probleem, gaande van een klein rond buikje, welke met een simpele liposuctie kan verholpen worden, tot een vetschort met verzwakking van de buikspieren, welke een volledige buikwandcorrectie vereist.
De beste kandidaten voor een abdominoplastie zijn vrouwen en mannen in goede conditie, die klagen over een vetopstapeling of overtollige abdominale huid, welke niet verminderen door dieet of oefeningen.De abdominoplastie is in het bijzonder zeer aangewezen bij vrouwen die, door verschillende zwangerschappen, uitgerokken buikspieren en huid hebben.
Ook vermindering van de huidelasticiteit bij het verouderen, samen met een licht overgewicht, kunnen verbeterd worden.

Voor de ingreep:
Tijdens de consultatie, raad ik de meest aangepaste techniek voor U aan, door rekening te houden met de volgende factoren: de kwaliteit van de huid, zijn elasticiteit, aanwezigheid van striemen, de graad van vetoverschot, de graad van huidoverschot en tenslotte de kwaliteit van de buikspieren.
Na deze evaluatie, wordt uitgelegd waar zich de littekens zullen bevinden en hoe de operatie juist verloopt.Enkele onderzoeken voor de operatie zijn noodzakelijk om eventuele contra-indicaties op te sporen: meestal is enkel een bloedafname noodzakelijk, soms ook een hartonderzoek en longfoto.
Bij patiënten die nog sterk aan het vermageren zijn, is het aan te raden de ingreep uit te stellen tot het streefgewicht is bereikt.Vrouwen die plannen om vrij snel zwanger te worden wachten best tot na de zwangerschap, aangezien de spieren die tijdens de ingreep worden verstevigd, door de zwangerschap weer kunnen lossen.
Tenslotte moet je rekening houden met een werkonbekwaamheid van ongeveer 2 weken, vooraleer progressief weer het werk kan hervat worden.

De ingreep:
Aangezien verschillende vormen van buikproblemen bestaan, zijn er ook verschillende technieken die geadapteerd zijn aan de verschillende situaties.Na het nemen van foto’s in face en profiel, worden tekeningen gemaakt op het lichaam. Daarbij wordt rekening gehouden met de stijl van het ondergoed zodanig dat het uiteindelijk litteken in de mate van het mogelijke verborgen zit onder het ondergoed. Het uiteindelijk litteken verloopt horizontaal boven het schaamhaar, zacht oplopend naar buiten tot de bekkenkam.De operatie vindt plaats onder algemene verdoving als het om een volledige abdominoplastie gaat.
Na insnijden van de huid, wordt de huid en het vet naar boven toe losgemaakt.Als de buikspieren verslapt zijn worden deze met hechtingen versterkt.De overtollige huid en vetweefsel worden verwijderd en de navel wordt weer op zijn plaats gehecht. Vaak wordt in dezelfde tijd ook een liposuctie uitgevoerd om de taille en de heupen te verfijnen.
Drains worden in de wonde geplaatst, om bloed en wondvocht te verwijderen.De hechtingen worden verricht met een verteerbare draad.
Een zacht verband wordt op de buik aangebracht en op zijn plaats gehouden door een elastisch steunverband.
De ingreep duurt ongeveer twee uur.

Een rond uitgezet abdomen, zonder huidoverschot of vetopstapeling, wordt hersteld met een endoscopische versteviging van de buikspieren.
Daarbij worden twee kleine incisies van enkele centimeter gemaakt, een boven de pubis, de andere rond de navel. Het aanspannen van de buikspieren zorgt weer voor een vlakke buik.
Een andere variante is de « mini-abdominoplastie ». Bij deze operatie wordt enkel het overshot aan huid onder de navel weggenomen, zonder aan de navel te komen.

Risico’s:
Duizenden abdominoplastieën worden jaarlijks succesvol uitgevoerd. Wanneer deze worden gedaan door een gekwalificeerd plastisch chirurg die gevormd is in body contouring, zijn de resultaten over het algemeen goed.
Toch zijn er altijd risico’s verbonden aan elke chirurgie, en zijn er een aantal specifieke complicaties verbonden aan deze ingreep.Postoperatieve complicaties zoals infectie en bloeduitstortingen zijn zeldzaam, maar komen voor.
Infecties kunnen behandeld worden met drainage en antibiotica, maar kunnen de hospitalisatie verlengen.Slechte wondgenezing, welke leiden tot opvallende littekens, kunnen een tweede kleine operatie vereisen.
Rokers worden aangeraden om te stoppen een tweetal weken voor de ingreep, aangezien roken het risico op complicaties doet toenemen en de wondgenezing vertraagt.

Na de ingreep:
De hospitalisatie varieert tussen de één en vier dagen.
De dag na de operatie, wordt het verband verwijderd en het litteken wordt nagezien.Vaak is de buik wat gezwollen en zijn hier en daar blauwe plekken aanwezig.Als ook de buikspieren zijn aangespannen, is de pijn wat meer uitgesproken en kan er ook een spannend gevoel aanwezig zijn. Daarvoor worden aangepaste pijnstillers voorgeschreven.Door de spanning is het mogelijk dat het wat moeilijk is om zich volledig te strekken. Toch is het aan te raden om reeds de dag na de operatie, indien mogelijk, reeds wat rond te wandelen.
De drains worden verwijderd wanneer weinig wondvocht gedraineerd wordt ( dit is meestal op de tweede dag na de operatie).
Douchen is toegelaten eens de drains verwijderd zijn.
Baden is niet aangeraden gedurende twee weken.
In sommige gevallen kan onder de wonde zich wat lymfevocht opstapelen. De behandeling ervan gebeurt door het pijnloos aspireren door een fijn naaldje.
Vaak zijn er gevoeligheidsstoornissen aanwezig : onder de navel is de huid vaak wat gevoelloos: langzaam herstellen de zenuwen zich weer in de volgende weken.Het litteken kan er de eerste 2 tot 4 maand progressief wat dikker en roder uit gaan zien, dit is een normale wondgenezing.
Hou rekening met een periode van 4 maand tot een jaar, vooraleer de littekens beginnen te vervlakken en te vervagen.

Tips:
Draag gedurende een maand de elastische buikband dag en nacht om een goede wondheling te bevorderen.
Ga indien mogelijk een paar maal bij de kinesist voor lymfedrainage na de tiende postoperatieve dag, en dit tweemaal per week, gedurende een maand.
Bij zwangerschap het streefgewicht zo strikt mogelijk volgen en na de zwangerschap intensieve buikspieroefeningen te volgen om een ideaal resultaat te behouden.
Vraag aan iemand om U terug naar huis te voeren, en zorg voor hulp thuis gedurende een tweetal dagen.
Sportactiviteiten mogen twee maand na de operatie hervat worden.
Tenslotte : zon is toegelaten pas na twee maand na de operatie. Daarbij moet het litteken wel goed beschermd worden.