Borstlifting

Doel :
Door het plaatsen van een prothese, gecombineerd met het liften en aanspannen van de huid, bekomen we een grotere, stevigere borst.

Indicaties
 :
De ingreep is bedoeld voor vrouwen die vinden dat hun borsten niet alleen een te klein volume hebben, maar ook dat ze sterk doorgezakt zijn en zeer slap aanvoelen.
Vaak kan na verschillende zwangerschappen of na sterke vermagering door bvb. een bypass, het volume flink verminderen met als resultaat een slappe, doorhangende borst.
Vaak is het dan niet mogelijk om alleen de borst te vullen met een prothese, maar moet ook het teveel aan huid weggenomen worden.

Voor de ingreep :
De preoperatieve consultatie is fundamenteel om de reële motivatie en wens van de patiënte te kennen.U beslist samen met de chirurg, soms samen met de partner, de grootte en het volume van de gewenste borsten.In samenspraak met mij wordt met u besproken wat chirurgisch mogelijk is, alsook wat de resultaten zijn op lange termijn.Om u een idee te geven van het toekomstig volume, worden verschillende volumes van prothesen onder de bh geplaatst.
Het litteken bevindt zich rond het tepelhof, omdat deze naar een hogere plaats moet verschoven worden.
Vaak is ook een verticaal litteken nodig en een litteken in de plooi onder de borst.

Ingreep :
Juist voor de ingreep worden foto’s genomen, en worden met een stift de plaats van het litteken, de nieuwe inframammaire plooi en de randen van de prothese uitgetekend.De ingreep wordt onder algemene anesthesie uitgevoerd.
Eerst wordt de prothese geplaatst achter de borstspier. Daarna wordt op de nieuwe borst uitgemeten naar waar de tepel moet verplaatst worden.
Daarna wordt de huid en het klierweefsel rondom de prothese strak aangespannen.
De patiënte wordt tijdens de operatie in een half-zittende positie geplaatst om de juiste positionering van de prothesen te controleren.De wonde wordt met een verteerbaar draadje gehecht. Na de ingreep wordt een steunend verband aangelegd.De ingreep duurt ongeveer twee uur.

Na de ingreep :
De hospitalisatie varieert normalerwijze tussen de 24 en 48 uur.
De eerste drie dagen zijn de borsten vrij pijnlijk en gespannen. Pijnstillende middelen en een spierrelaxerend middel zullen voorgeschreven worden.
Na drie dagen wordt het steunverband verwijderd en vervangen door een steunbh.
De steunbh moet dag en nacht gedragen worden gedurende een maand. Pas na een drietal maanden is het gevoel in de borst weer normaal. Voor een eventuele zwangerschap wordt best een zestal maand gewacht.De borsten worden progessief soepeler.Het litteken is na een zestal maand vrijwel onzichtbaar.

Zoals bij elke operatie zijn enkele complicaties mogelijk:

Bloeduitstorting veroorzaakt zwelling van de borst en pijn. Indien de bloeduitstorting te groot is, kan een tweede operatie noodzakelijk zijn om het bloed te draineren.
Infectie rond een prothese is zeer zeldzaam. Meestal treedt het op een week tot tien dagen na de operatie. In sommige gevallen moet de prothese verwijderd worden en herplaatst worden eens de infectie volledig onder controle.
Risico’s verbonden aan de prothesen zijn zelden , maar bestaan:
Kapselvorming : Elk vreemd lichaam wordt door het lichaam omringd door littekenweefsel. In ongeveer 3% wordt dit littekenweefsel dikker en trekt ze samen en comprimeert op die manier de prothese. De borst wordt progressief harder en kan pijnlijk worden. Het risico voor kapselvorming is zeer sterk gedaald nu getextureerde prothesen gebruikt worden.
Lekkage : Ondanks de zeer strikte normen volgens welke de prothesen worden gemaakt, kan er een lek ontstaan in de prothese. Bij water gevulde prothesen vermindert de borst van volume. De prothese kan vervangen worden ; dit gebeurt vaak onder locale verdoving. Siliconeprothesen verminderen niet in volume bij lekkage ; daarom is een regelmatige controle door de plastisch chirurg aangewezen. De nieuwe types siliconegevulde prothese bevatten een cohesieve gel. Dit wil zeggen dat ze niet meer kunnen uitlopen.
Plooien : Afhankelijk van de plaats en de dikte van het aanwezige borstweefsel kunnen kleine plooitjes zichtbaar zijn op de huid.
Gevoel :Het gevoel van de borst kan in het begin veranderd zijn, maar dit verbetert progressief. Een brandend gevoel in de tepels gedurende een tweetal weken is normaal.

Het werk kan meestal een paar dagen na de ingreep hervat worden.

Tips :
Het is heel belangrijk de tijd te nemen om het volume van de borst te kiezen.
Masseer de huid en hydrateer de huid vanaf de tweede week om versoepeling van de borst te bekomen.
Vermijd zon op het litteken gedurende drie maanden. Het litteken rond het tepelhof mag wel vrij snel aan de zon blootgesteld worden.
Controle van de borst met prothesen is zeker mogelijk ; verwittig de radioloog van de prothesen. Meestal zijn een tweetal extra foto’s nodig om het volledig borstklierweefsel te zien.
Het is aan te raden om een bh te dragen met of zonder beugel. In zeldzame gevallen wordt op vraag van de plastisch chirurg geen bh gedragen.
Sport mag hernomen worden vanaf de vierde postoperatieve week.